Tricastela- Sarria, 20 km maandag 19 mei. - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Arjan Derksen - WaarBenJij.nu Tricastela- Sarria, 20 km maandag 19 mei. - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Arjan Derksen - WaarBenJij.nu

Tricastela- Sarria, 20 km maandag 19 mei.

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

19 Mei 2014 | Spanje, Sarria

Tricastela- Sarria, 20 km maandag 19 mei.
Gisterenavond met Eddie nog even Nasi gemaakt, althans een poging daartoe.
Kleffe rijst ( die wel veel lekkerder is) met ui, mais, doperwten, tomaten en een kilo kip er doorheen ( was alleen een kilo bevroren kip te koop) maggieblokje gevonden in de keuken en er ook doorheen gedaan. Prima eten, we waren verrast.

Na een korte slaap, koffie ( zonder sigaar) eitje, en een stukje brood met jam om 7 uur op pad gegaan. Onze aankomstplek lag lager dus eitje die 20 km. Nou toch niet. Eerste uur alleen maar klimmen tot en met de handen op je knieën leggen om de stappen te ondersteunen. Drijfnat van vers mannenzweet bovengekomen. In een bergstenen gebouwtje bakkie gedaan en weer verder ( onderweg zijn bijna alle gebouwen in dorpjes van rots- en bergstenen gebouwd. Ligt immers voor het oprapen.)
De rest ging easy going. Althans als je weet wat ik achter de rug heb. De Tankenberg is nu een rotsblokje, meer niet.
De dag ging door geweldig heuvellandschap met mooie authentieke dorpjes. Schapen, paarden, koeien, katten, honden: alles loopt op de bergweggetjes. De meeste met belletjes.
Toen ik Sarria zag opdoemen ( 8000 inwoners met een regionale functie) vond ik het eigenlijk te groot. Ben kennelijk aan de gehuchten en dorpjes gewend waar anonimiteit niet bestaat. Had eigenlijk geen zin in anoniem zijn. In Sarria was het weer wennen aan auto's, stadse geuren, geen begroetingen etc.
Ik ben al om 12.00 uur ingechequed in een mooie herberg. Het is een klein straatje waar een stuk of 8 herbergen aan zitten. Overal in het straatje zijn restaurantjes en koffie adresje met terrasjes, heel gezellig. Een biertje gepakt ( elk drankje krijg je gratis tapas bij; je blijft toch een hollander he) en geklets met een Canadese en een Deen. We spraken over de laatste 100. Die kan toch niet zo bijzonder zijn als de paar honderd hiervoor?
Daarna maar even het stadje verkennen. Spaanse tapas koek, broodje, sigaren en terug naar de herberg om even te liggen.
Ondanks de slechte voorspellingen was het gewoon 'Spaans' weer in de ochtend, maar nu ( vanaf 17 uur) regent het pijpenstelen.
Vanavond een eenvoudige maar voedzame pelegrino menu.
Tot slot: je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt. ( oneliner van een peregrino die ik wel mooi vond)