Foncebadon- ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Arjan Derksen - WaarBenJij.nu Foncebadon- ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Arjan Derksen - WaarBenJij.nu

Foncebadon- ponferrada

Door: arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

15 Mei 2014 | Spanje, Ponferrada

Vannacht niet top geslapen. 1 krampaanval van een kwartier lang in de knieholte.
Kwart over 6 het bed uit, het ontbijt was prima alleen het brood was voor een geit nog te oud.
Om 7 uur vertrokken met extra jas aan (een graad of 4) en na 2, 5 km kwam ik lang het bekende CRUZ de Ferre. ( 1500 meter) Iedereen is daar ingetogen stil en gooit een meegenomen steentje van jezelf of van iemand die je dit meegegeven heeft op de ongelooflijke berg stenen die er inmiddels liggen. Iedereen is stil en denkt even voor zichzelf. Mooi moment.........
Daarna ging het lopen bergafwaarts. Dit is belastender en lastiger dan de berg op. De scheenbenen en de knieën hebben het te verduren. Een paar uur volledige concentratie dus want het pad ligt vol met rotsblokken en glibberige stenen. De natuur is overigens wonderschoon. De bergen zijn groen en links van mij is nog veel sneeuw te zien ( zie Facebook foto's).
Ik had gisteren, op verzoek, een foto gemaakt van een Nederlands sprekend Duits stel, ze waren op huwelijksreis de camino aan het lopen.
Door het verschillende looptempo liepen ze wel gescheiden wat overigen bijna iedereen in een groep doet. Met de man een bijzonder gesprek gehad over zijn dochter die het uit het niets hem niet meer wilde zien...zomaar een gesprek, ik vroeg hem verder niets.
Na afscheid met een bak koffie in een middeleeuws dorpje ( el acebo) ben ik weer alleen verder gegaan. Onderweg begroeten alle Spaanse dorpsbewoners met bon camino.
Kwam onderweg nog een roofvogel tegen die een meter of 5 van me af op een paal zat. Uiteraard op de foto. Ik begon de laatste 10 km last van mijn scheenbenen te krijgen maar ach...t'is maar spierpijn.
Dan zie je ponferrada al liggen maar dan moet je dus nog 8 km. Die waren best zwaar. Bij de herberg aangekomen, ingechecked, bezwete kleding gewassen en opgehangen. De gift is vrij in de herberg. Douche, keuken, terras en bed, het voelt als luxe. De stad in en nu op een WiFi terras even de dag beschrijven.
Ook de tweede dag was weer een bijzondere. Ook bijzonder om je alleen verantwoordelijk bent voor jezelf.

• 15 Mei 2014 - 19:33

Arnold:

Bon Camino,
    De kop is eraf. Lekker douche vandaag wel erg luxe na 2 dagen. "Bijzondere" ontmoetingen, levensverhalen, lopen in de kou, hoogtestage en "lekker" eten. Dat is pas vakantie. Jouw verblijf in Spanje heeft een voordeel voor mij. Gisteren privé tennisles gehad maatje. Heb je geen moment geen gemist.
    Wens je alle goeds voor de komende dagen en vrij van blessures blijven.

• 15 Mei 2014 - 22:18

Martijn:

De eerste twee dagen leveren al heel wat mooie verhalen op! Hoe bijzonder moet dat wel niet zijn!

Wel goed drinken tegen de kramp hè? Eitje eten en weer doorgaan ;-)

• 15 Mei 2014 - 22:51

Martin:

Mooie momenten....
    Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away.
    - Hilary Cooper